søndag den 27. oktober 2013

HÆKLET NISSEHUE M. RIBKANT

HÆKLET NISSEHUE ByFonna




NÅL: 4.5
GARN: Tykt garn (min var ren bomuld købt på restsalg engang...;-))
Der hækles med dobbeltgarn. 

8 lm + 2 lm til at vende på i hver række. 
8 hstm i bagerste maskeled. Vend
hstm i bagerste maskeled. Vend. 
Sådanne fortsættes til ribstykket har den længde du ønsker. 
Hækles sammen med fm. 
Min rib har 22 "streger" og passer Magnus, 7 måneder str.74 fint. 

Hele vejen rundt i ribkanten laves fm med rødt garn. (72 på min)
Så er det tid til striber. 
Start med hvid og skift mlm rød og snehvid. 
Laver 5 rækker med hver farve hele vejen.
1-17: fm (72)
18: fm og 2 fm sammen for hver 9. (64)
19-27: fm (64)
28: fm og 2 fm sammen for hver 8. (56)
29-32: fm (56)
33: fm og 2 fm sammen for hver 7. (48)
34-37: fm (48)
38: fm og 2 sammen for hver 6. (40)
39-52: fm (40)
53: fm og 2 sammen for hver 5. (32)
54-62: fm (32)
63: fm og 2 sammen for hver 4. (28)
64-67: fm (28)
68: fm og 2 sammen for hver 7. (24)
69-72: fm
73: fm og 2 sammen for hver 6. (20)
74-78: fm
79: fm og 2 sammen for hver 5. (16)
80-82: fm
83: fm og 2 sammen for hver 4. (12)
84: fm og 2 sammen for hver 3. (9)
85: fm. Luk af. 

Jeg laver en pongpong i rød eller hvid eller mix, som jeg syr på. 

Kh Jonna

24 kommentarer:

  1. Hvor er den sød! Det kunne da godt være, man skulle give sig i kast med sådan en :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja-det kan aldrig vare før de skal i brug af de små hoveder;)

      Slet
  2. Ihhhh hvor er den bare blevet fin og klær din søn rigtig flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak du. Han er bare vores skønne guldklump:-)

      Slet
  3. Hvor er han da kær med den :0)

    SvarSlet
  4. Simpelthen så mærkeligt at jeg netop i weekenden brokkede mig over, at der ikke var en god DIY på en hæklet nissehue med ribkant- du må have overnaturlige evner:-) Glæder mig meget til at prøve din DIY af:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih jamen ja da, det var da pudsigt;-)
      Så er det bare "Here You gogo":-)

      Slet
  5. Altså hvor er han kær...:-) og hvor er huen fin, den kunne jeg også godt give mig i kast med... :-) kh Nanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Nanna det skal du da;-) Jeg giver gerne råd og vejledning.
      Magnus er bare så skøn og sikke meget der sker nu.
      Ses vi den 17/11 til træf?

      Kram

      Slet
    2. Der var desværre helt booket den 17 så kommer nok ikke med...æv æv... Glæder mig til hvis du laver noget igen, så er jeg klar...også til at give en hånd med hvis det er :-) er det bomuldsgarn du har brugt til huen? Kh Nanna

      Slet
    3. Ej, hvor ærgerligt der ikke var plads. Ja, så må vi da have et mere -ku være hyggeligt at arrangere det sammen;-)
      Jeg har brugt en tyk, ret billig bomuldsgarn jeg havde liggende. Kram

      Slet
  6. Hvor er han bare kær... Huen er så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anja;-)
      Ja, nu har han også fået endelser hvor en masse nyt sker hver dag. Så dejlig er han:-)

      Slet
  7. Den er bare super fin! Hvilken type garn og størrelse nål har du brugt? - måske står det der og jeg bare er blind?
    :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Næ, det er da mig, der slet ikke har skrevet det. Hehe sorry;-)
      Jeg brugte en tyk bomuldsgarn og nål 4.5:-)

      Slet
  8. Ej hvor sjovt Anne sophie og jeg lige talte om det i weekenden. Tak for den fine nissehue- den må prøves. Og hvor er han dog nuttet!!

    SvarSlet
  9. Tak;-) Vi nyder ham også bare SÅ MEGET. Børn er ren magi at få :-)
    Ja, Anne Sophie skrev også -det er da lidt sjovt;-)

    SvarSlet
  10. Den ryger lige om bag i køen af projekter der ligger og venter til jeg får tid! Den er meget fin :-)

    SvarSlet
  11. Hvor meget garn skal der bruges?
    Min skal så kun være maks 40 cm rundt. Forstår jeg det rigtigt at det er ligemeget om der er 10 -15 eller 22 "streger" så passer resten af opskriften uanset? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh ja, hvor meget garn bruge jeg mon! Tror det er en 100 gram men ikke sikker. Må loge finde nissehuer og veje den en af dagene;-)
      Min starter jo med at der er 72 masker rundt -du kan jo se hvor mange masker du får rundt og så "hoppe" på opskriften der og så bare selv vente med indtagningen så den får den rette længde.
      Bedste hilsner Jonna

      Slet
  12. Hvad gør jeg hvis huen bliver stører? Er nemlig på 102 efter ribkanten og total lost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tilde
      Jamen, så synes jeg du skal hækle et par omgang med fm og så tage ind derefter -Mål evt hvis du har mulighed for det på den der skal passe den. Det kan jo også variere lidt med hovedstørrelse og hæklefasthed:-)
      Håber du får den lige i vinkel. Skriv bare igen:-)
      Kh Jonna

      Slet