tirsdag den 29. januar 2013

Du MÅ bare prøve disse fastelavnsboller

Hurra!
Jeg bagte ikke fastelavnsboller sidste år... Eller okay jo jo-det gjorde jeg, meeen blev ikke en succes. Så synes ikke de kunne bære titlen af fastelavnsboller. De var alt for faste og hårde -Tror det skyldtes jeg kun brugte speltmel.
Men efter at ha søgt hid og did-Så endte jeg med nedenstående opskrift og JUBIIIII de er bare rigtig gode:-)
Så mine varmeste anbefalinger og naturligvis opskriften:

LÆKRE FASTELAVNSBOLLER:

INGREDIENSER (ca 12 fastelavnsboller)
DEJ:
25 g. gær
1 æg
1,25 dl. mælk
150 g. koldt smør
1 spsk. sukker
300 g. mel (250 g hvedemel + 50 g spelt)
1 æg til pensling

CREME:
2 æg
3 spsk. sukker
3 spsk. mel
3 dl. mælk
1 stang vanille

Evt: Flormelis, vand og kakao til glasur samt drys

HOW TO DO:
CREMEN:
Alle ingredienser kommes i en gryde (tilsæt også den tomme vanillestang) og pisk det godt sammen.
Varm det op ved middel varme og rør konstant i det til det koger op og bliver tykt.
OBS: Fisk vanillestangen op;-)
Tag det af varmen, hæld det i en skål og lad det køle af.

DEJEN:
Bland mel og sukker sammen.
Tilsæt smørret i små stykker og ælt det med fingrene til en smuldret masse.
Lun mælken fingervarm og opløs gæren heri.
Så tilsættes æggene og blandingen piskes sammen.
Hæld gær-/æggeblandingen over smørmassen.
Ælt det på bordet og tilsæt evt. lidt mere mel.
Lad det hæve i en skål i ca. en halv time.

Efter hævning deles dejen i 12 stykker. Rul stykkerne ud og kom 2 tsk. creme på hvert stykke.
Jeg lagde et stykke marcipan oveni cremen på den ene halvdel, mens den anden halvdel fik et stykke chokolade.
Stykkerne foldes sammen og lægges på en bageplade med lukningen nedad (sørg for at de lukker helt tæt!) og lad dem hæve 30 min.
Du kan evt pensle bollerne med æg og så bages de ved 200 grader varmluft i ca. 15 min.

Lad dem afkøle på en bagerist og pynt dem efter smag og behag.
Tænker også at en klat marmelade istedet for creme kunne være et hit.
Velbekomme :-)



8 kommentarer:

  1. Åhr de ser lækre ud Jonna!
    Jeg har klippet til bukser og fede lommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I promise you: They are.
      En fryd at spise -og så er der endda god tid frem til fastelavn, sååååå mon ikke jeg bager dem igen;-)

      Wipiii så spændende med bukserne;-)

      Slet
  2. De ser sørme gode ud :-) Den opskrift er noteret :-)

    Kh Nanna Stjernepus

    SvarSlet
  3. Ja, prøv dem endelig. Tror ikke I vil fortryde;-)

    SvarSlet
  4. Uhm - de ser lækre ud. Lover dig - at dem skal jeg prøve at lave. Kh Helle

    SvarSlet
  5. Ja! Det skal vi helt sikkert ... Gik og drømte om at sætte tænderne i en god fastelavnsbolle i dag og så kom jeg lige forbi din blog og NAM!
    - Emilie (og tak for sidst forresten - det var så hyggeligt til kreatræf - har du fået din kugle op? )

    SvarSlet